Γνωριμία με τον Ιταλό σκηνοθέτη Andrea De Rosa, καθηγητή του φετινού Λυκείου Επιδαύρου

Λύκειο Επιδαύρου 2019
2-16 Ιουλίου 2019

Το Λύκειο Επιδαύρου 2019 μας γνωρίζει τους καθηγητές του.

Το Λύκειο Επιδαύρου–Διεθνές θερινό σχολείο αρχαίου δράματος θα πραγματοποιηθεί από τις 2 έως τις 16 Ιουλίου στην Επίδαυρο. Μια καλοκαιρινή θεατρική εμπειρία, που απευθύνεται σε σπουδαστές θεάτρου και χορού και νέους καλλιτέχνες παραστατικών τεχνών από όλο τον κόσμο. Όπως κάθε χρόνο, πολλοί είναι οι διεθνείς καλλιτέχνες που θα διδάξουν στο φετινό πρόγραμμα. Ένας από αυτούς είναι και ο δημοφιλής ιταλός σκηνοθέτης θεάτρου και όπερας, Andrea De Rosa, που θα διδάξει το εργαστήριο «Ο Αγγελιοφόρος: Από το αρχαίο δράμα στο σύγχρονο θέατρο». Διαβάστε όσα μας λέει ο Andrea De Rosas για το έργο του, την ενασχόλησή του με το αρχαίο δράμα και τις προσδοκίες του από τη συμμετοχή του στο φετινό Λύκειο Επιδαύρου.

Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με το θέατρο;
Σπούδασα φιλοσοφία στη Νάπολη. Μετά την αποφοίτησή μου ξεκίνησα να εργάζομαι ως σκηνοθέτης στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Με ιντρίγκαρε η σκέψη να εξετάσω επί σκηνής (ή μέσα στο κινηματογραφικό στούντιο) τα ίδια ερωτήματα που με απασχολούσαν και στη φιλοσοφία. Με μεγαλύτερο ερώτημα όλων: Ποιος είμαι; Πάντοτε σκέφτομαι αυτά τα ζητήματα ενώ δουλεύω και προσπαθώ να κατανοήσω κάτι παραπάνω για τη ζωή μου.

Πώς θα περιγράφατε το σκηνοθετικό ύφος σας; Ποιες είναι οι επιρροές σας;
Νομίζω ότι το θέατρο έχει μια μεγάλη δυνατότητα: να εμπλέκει επί σκηνής και άλλα πεδία όπως μουσική, κινηματογράφο, φωτογραφία, περφόρμανς κ.ά. Πάντα προσπαθώ να «ανοίγω» μια θεατρική παράσταση σε όλα αυτά τα διαφορετικά καλλιτεχνικά πεδία. Θα έλεγα λοιπόν ότι οι σημαντικότερες επιρροές μου στο θέατρο δεν προέρχονται τόσο από το ίδιο το θέατρο όσο από άλλες μορφές τέχνης.

Έχετε σκηνοθετήσει πολλά αρχαιοελληνικά και αρχαιόθεμα έργα στη σταδιοδρομία σας. Τι νομίζετε ότι έχει να προσφέρει το αρχαίο ελληνικό δράμα στο σύγχρονο κοινό και στους σύγχρονους καλλιτέχνες;
Νομίζω ότι το αρχαίο ελληνικό δράμα βρίσκεται κοντά στην πηγή, στην αρχή των πραγμάτων. Είναι σαν να στέκεσαι στην άκρη μιας μαύρης τρύπας και να προσπαθείς να κοιτάξεις το μέσον της. Τίποτα δεν αναδύεται από εκεί. Ωστόσο, αν κοιτάξεις για αρκετή ώρα, έντονα αλλά και υπομονετικά, αργά ή γρήγορα θα εντοπίσεις κάτι μέσα στο μαύρο φως. Το αρχαίο δράμα προσφέρει μια σημαντική προοπτική των πραγμάτων. Όπως συμβαίνει και στον «ορίζοντα γεγονότων» μιας μαύρης τρύπας, ο χώρος και ο χρόνος παύουν να υφίστανται. Μπορεί να κοίταζες τον Οιδίποδα ή τη Φαίδρα ή την Αντιγόνη, ξαφνικά όμως συνειδητοποιείς ότι κοιτάζεις μέσα σου.

Η σύγχρονη Ελλάδα και η Ιταλία έχουν ισχυρούς δεσμούς με τον αρχαίο ελληνικό και τον ρωμαϊκό πολιτισμό αντίστοιχα. Με ποιους τρόπους έχει επανεφευρεθεί το θέατρο, που διαδραμάτισε καταλυτικό ρόλο στους δύο αρχαίους πολιτισμούς, μέσα από άλλες μορφές τέχνης (π.χ. αναγεννησιακή ζωγραφική, όπερα) μέχρι σήμερα;
Το θέατρο παραμένει ζωντανό στο πέρασμα των αιώνων, ακριβώς επειδή έχει την ικανότητα να απορροφά και να αφομοιώνει στοιχεία από άλλες τέχνες και πεδία, και να τα επανεπεξεργάζεται. Νομίζω ότι η νέα χιλιετία έχει να δώσει πολλά στο θέατρο, μόνον όμως αν έχουμε την ικανότητα να κοιτάζουμε μπροστά και πέρα από τα στενά τείχη του θεάτρου.

Ποιες είναι οι εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές προσδοκίες σας από τη συμμετοχή σας στο φετινό Λύκειο Επιδαύρου;
Πιστεύω ότι η δουλειά μας στο θέατρο τροφοδοτείται από τις συναντήσεις μας με άλλους ανθρώπους. Επομένως, το Λύκειο Επιδαύρου είναι μια ευκαιρία για μένα να έρθω σε επαφή με νέους καλλιτέχνες, φρέσκια ενέργεια και νέες οπτικές γωνίες.

Andrea De Rosa

O Andrea De Rosa σπούδασε φιλοσοφία και ξεκίνησε να εργάζεται ως σκηνοθέτης, συνδυάζοντας το ενδιαφέρον του για το θέατρο και την όπερα, ανεβάζοντας παραγωγές που συνάντησαν την αποδοχή κοινού και κριτικών. Έκανε το σκηνοθετικό ντεμπούτο του στην όπερα με τον Ιδομενέα. Ανέβασε όπερες του 19ου (Βέρντι, Ντονιτσέττι), του 20ου (Britten, Maderna, Schoenberg, Hindemith, Azio Corghi) και του 21ου αιώνα. Οι παραστάσεις του έχουν παρουσιαστεί σε πολλές σκηνές και φεστιβάλ ανά τον κόσμο (Όπερα της Ρώμης, Teatro del Maggio Fiorentino, Θέατρο Ρέτζιο του Τορίνο, Θέατρο Φοίνικας της Βενετίας, Θέατρο Σαν Κάρλο της Νάπολης, Θέατρο Ρεάλ της Μαδρίτης, Mariinsky στην Αγία Πετρούπολη, Δήμος του Σάο Πάολο, το Sao Carlos στη Λισαβόνα, Βασιλική Όπερα της Κοπεγχάχης, Φεστιβάλ Πεντηκοστής στο Σάλτσμπουργκ) και έχει συνεργαστεί με σημαντικούς μαέστρους (Riccardo Muti, Valery Gergiev, Myung Wung Chung).

Ο De Rosa δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον για τους αρχαίους τραγικούς χαρακτήρες, σκηνοθετώντας έργα όπως το Encomio di Elena, βασισμένο στο ομώνυμο φιλοσοφικό κείμενο του σοφιστή Γκόρτζια ντα Λεντίνι, τις Τρωάδες και Βάκχες του Ευριπίδη και την Ηλέκτρα του Ούγκο φον Χόφμανσταλ. Προσφάτως σκηνοθέτησε τη Μαρία Στιούαρτ του Σίλλερ, το Μόλλυ Σουήνυ του Μπράιαν Φρίελ, την Τρικυμία και Μάκβεθ του Σαίξπηρ, Φαίδρα του Σενέκα, Συμπόσιο του Πλάτωνα. Μεταξύ 2008 και 2011 διετέλεσε διευθυντής του Teatro Stabile της Νάπολης. Χάρη στη γόνιμη συνεργασία του με τον μαέστρο Valery Gergiev, τα τελευταία χρόνια εργάζεται στο Θέατρο Mariinsky στην Αγία Πετρούπολη. Οι παραστάσεις του Σιμόν Μποκανέργκα, Φάλσταφ και Λουτσία ντι Λαμμερμούρ έχουν σημειώσει επιτυχία.

Ο Αγγελιοφόρος: Από το αρχαίο δράμα στο σύγχρονο θέατρο.
Οι συμμετέχοντες του εργαστηρίου θαεξετάσουν τον ρόλο του αγγελιοφόρου στο αρχαίο δράμα. Ο αγγελιοφόρος είναι ένας χαρακτήρας που συνήθως παραμένει ανώνυμος, αλλά διαδραματίζει αποφασιστικό ρόλο στην εξέλιξη της πλοκής. Συχνά υποτιμάται και αντιμετωπίζεται ως απλό στοιχείο της αφήγησης. Στην πραγματικότητα, όμως, είναι ένας πολύ σημαντικός χαρακτήρας που συναντάμε στο θέατρο από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Ποιος είναι ο αγγελιοφόρος; Ποια είναι τα συναισθήματά του; Ποιο είναι το βάρος που φέρει; Ποια είναι η σχέση του με το μήνυμα που καλείται να μεταφέρει; Ποια είναι η σχέση μεταξύ του αγγελιοφόρου και του ατόμου στο οποίο μεταφέρει το μήνυμα; Είναι απλώς ουδέτερο μέσο πληροφοριών; Ή μήπως η συναισθηματική εμπλοκή του έχει αποφασιστικό ρόλο; Πώς εξελίχθηκε ο συγκεκριμένος χαρακτήρας στο πέρασμα των αιώνων;
Οι συμμετέχοντες θα μελετήσουν διάφορα κείμενα, από αρχαίες ελληνικές τραγωδίες έως και σύγχρονα έργα, εξετάζοντας επίσης τις κωμικές πτυχές του χαρακτήρα.
Η συμμετοχή του Andrea De Rosa στο φετινό Λύκειο Επιδαύρου υποστηρίζεται από το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών και το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας.

Για περισσότερες πληροφορίες και αιτήσεις (καταληκτική ημερομηνία συμμετοχών: 30 Απριλίου 2019), μπορείτε να επισκεφτείτε τον ιστότοπο:

http://greekfestival.gr/lykeio-epidayroy/

Σχετικά με miga art press

Τέχνη. Και καθημερινότητα. Αλλά και πώς η Τέχνη μπαίνει μέσα στην καθημερινότητά μας, ή μήπως η καθημερινότητά μας περιστρέφεται γύρω από την Τέχνη; Και σκέψεις και συναισθήματα, έτσι όπως αυτά διαμορφώνονται από την επαφή μας με την Τέχνη, αλλά και από την κοινωνική πραγματικότητα στην οποία ζούμε. Οι τρόποι που την αντιλαμβανόμαστε και την συναισθανόμαστε. Και την Τέχνη και την καθημερινότητα. Εν τέλει, και εν ολίγοις, ο λόγος μας για Τέχνη μέσα στην καθημερινότητά μας. Κι εδώ προκύπτει το εξής: τι να πρωτο-πει κανείς; Τι να πρωτο-γράψει; Από ποια θέση; Ερωτήματα που μας ώθησαν να φτιάξουμε αυτό το blog, έτσι ώστε, από κάποια αφετηρία, και μέσω του γραπτού λόγου, να ξεκινήσουμε από κάπου. Μαζί σας. Και αν η Τέχνη γίνεται καμβάς για τα συναισθήματα και για τις σκέψεις μας, ταυτόχρονα δεν αποκλείεται να διαταράσσει τα «κοινώς αποδεκτά», την «κοινή λογική», την «κοινή ησυχία». Για να βάλει –ή μήπως να σχηματοποιήσει υπάρχουσες- νέες δυναμικές στα κοινά κείμενα. Και κάπως έτσι προέκυψε η «Μύγα». Έντομο μικρό, -και όμως σκέφτεσαι κάτι πιο ενοχλητικό, ιδίως σε μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα, σαν αυτές που έρχονται; Ασταμάτητη, και με έναν ασίγαστο βόμβο, ικανότητα στο να «ενοχλήσει», και –γιατί όχι;-, να «διαταράξει». Καλές πτήσεις! Η Συντακτική Ομάδα του «Μύγα Art Press»

Δείτε όλα τα άρθρα του/της miga art press →

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *