Η Μύγα θυμάται…τον Jackson Pollock

11 Αυγούστου 1956, ένα τροχαίο δυστύχημα θα στοιχήσει τη ζωή του Αμερικάνου εξπρεσιονιστή ζωγράφου Jackson Pollock ο οποίος αφήνει την τελευταία του πνοή στην ηλικία των 44 χρόνων.

Ο  Pollock γεννημένος και μεγαλωμένος στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες στην ιστορία της τέχνης και κύριος εκπρόσωπος του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού-καλλιτεχνικού ρεύματος που επικράτησε στην Αμερική περίπου στα μέσα της δεκαετίας του 1940 και έπειτα.

Eργάστηκε στο εργαστήρι του Ντιέγκο Ριβέρα και το αμερικάνικο κράτος τον είχε καταχωρημένο στους καλλιτέχνες με αριστερές πεποιθήσεις. Στον κόσμο της τέχνης έμεινε γνωστός για την καθιέρωση της τεχνικής ‘drippipng’ η οποία ήταν ουσιαστικά ‘στάξιμο’ χρώματος (drip=στάζω) σε καμβάδες μεγάλων διαστάσεων απλωμένους στο πάτωμα. Ο καλλιτέχνης έδινε ζωή στο χρώμα, μέσα από την κίνηση που είχε το σώμα του εκείνη τη στιγμή. Γι’ αυτό το λόγο η τεχνική dripping εντάσεται στα πλαίσια του ‘action painting’, δηλαδή της ζωγραφικής μέσα από τη ‘δράση’.

Τα έργα του Pollock γεννήθηκαν σε μια ιδιαίτερη φάση της ιστορίας, αυτής του Ψυχρού πολέμου. Τα έργα του χρηματοδοτήθηκαν και προωθήθηκαν από τις ΗΠΑ καθώς μαζί με έργα άλλων αφηρημένων εξπρεσιονιστών, μπορούσαν εύκολα να χρησιμοποιηθούν σαν εργαλείο προώθησης της κυρίαρχης ιδεολογίας των ΗΠΑ (λόγω της εύπλαστης ερμηνείας του καλλιτεχνικού έργου) σε μια φάση της ιστορίας που η ιδεολογική και πολιτική διαπάλη ανάμεσα σε σοσιαλιστικά και καπιταλιστικά κράτη βρισκόταν σε κρίσιμο σημείο. Τις τελευταίες δεκαετίες έγινε γνωστή, μέσα από μαρτυρίες μελών της CIA, η οικονομική στήριξη των αφηρημένων εξπρεσιονιστών, συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του Pollock (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έγινε εν γνώσει τους)

 Τα έργα του Pollock ανήκουν στη λίστα με τα πιο ακριβοπληρωμένα έργα τέχνης ακόμα και σήμερα και παρά τη σύντομη ζωή του καλλιτέχνη έκαναν το γύρο του κόσμου.

Επιμέλεια κειμένου: Νεφέλη Κυριάκου

 

Σχετικά με miga art press

Τέχνη. Και καθημερινότητα. Αλλά και πώς η Τέχνη μπαίνει μέσα στην καθημερινότητά μας, ή μήπως η καθημερινότητά μας περιστρέφεται γύρω από την Τέχνη; Και σκέψεις και συναισθήματα, έτσι όπως αυτά διαμορφώνονται από την επαφή μας με την Τέχνη, αλλά και από την κοινωνική πραγματικότητα στην οποία ζούμε. Οι τρόποι που την αντιλαμβανόμαστε και την συναισθανόμαστε. Και την Τέχνη και την καθημερινότητα. Εν τέλει, και εν ολίγοις, ο λόγος μας για Τέχνη μέσα στην καθημερινότητά μας. Κι εδώ προκύπτει το εξής: τι να πρωτο-πει κανείς; Τι να πρωτο-γράψει; Από ποια θέση; Ερωτήματα που μας ώθησαν να φτιάξουμε αυτό το blog, έτσι ώστε, από κάποια αφετηρία, και μέσω του γραπτού λόγου, να ξεκινήσουμε από κάπου. Μαζί σας. Και αν η Τέχνη γίνεται καμβάς για τα συναισθήματα και για τις σκέψεις μας, ταυτόχρονα δεν αποκλείεται να διαταράσσει τα «κοινώς αποδεκτά», την «κοινή λογική», την «κοινή ησυχία». Για να βάλει –ή μήπως να σχηματοποιήσει υπάρχουσες- νέες δυναμικές στα κοινά κείμενα. Και κάπως έτσι προέκυψε η «Μύγα». Έντομο μικρό, -και όμως σκέφτεσαι κάτι πιο ενοχλητικό, ιδίως σε μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα, σαν αυτές που έρχονται; Ασταμάτητη, και με έναν ασίγαστο βόμβο, ικανότητα στο να «ενοχλήσει», και –γιατί όχι;-, να «διαταράξει». Καλές πτήσεις! Η Συντακτική Ομάδα του «Μύγα Art Press»

Δείτε όλα τα άρθρα του/της miga art press →

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *